Αρχεία

Διαδικτυακές διαλέξεις του Ινστιτούτου

Από τον Μάρτιο του 2023 το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών του Α.Π.Θ. διοργανώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα κύκλους διαδικτυακών και διά ζώσης διαλέξεων, ανοιχτών στο κοινό. Ο πρώτος κύκλος (ώς τον Ιούνιο του 2023), περιλαμβάνει τρεις διαλέξεις, οι οποίες μαγνητοσκοπούνται και (οι δύο πρώτες) είναι διαθέσιμες στο youtube.

Οι διαλέξεις είναι οι εξής:

  • Γ. Παπαναστασίου, Καθηγητής Ιστορικής Γλωσσολογίας στο Α.Π.Θ., διευθυντής του Ινστιτούτου, "Ινδοευρωπαϊκή γλωσσολογία: μια επιστήμη σχεδόν άγνωστη στην Ελλάδα" (29 Μαρτίου 2023, 19.00), ΠΡΟΒΟΛΗ,
  • Γ. Κεχαγιόγλου, Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ., μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου, "Πώς εκδίδουμε τα νεοελληνικά λογοτεχνικά κείμενα, παλιότερα και νεότερα" (3 Μαΐου 2023, 19.00), ΠΡΟΒΟΛΗ,
  • Β. Κάλφας, Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ., μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου, "Οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι και εμείς" (7 Ιουνίου 2023, 19.00).

Στην πρώτη διάλεξη ο Γ. Παπαναστασίου αναφέρεται στην επιστήμη της Ινδοευρωπαϊκής γλωσσολογίας και στα πορίσματά της σχετικά με τη συγγένεια των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών μεταξύ τους. Παρουσιάζει τους λόγους που έχουν οδηγήσει στη διαπίστωση αυτής της συγγένειας και παραδείγματα που τεκμηριώνουν τη συγγένεια αυτή καθώς και την ένταξη της ελληνικής στη συγκεκριμένη γλωσσική οικογένεια.

Στη δεύτερη διάλεξη ο Γ. Κεχαγιόγλου αναφέρεται στο ιστορικό της εκδοτικής των υστερομεσαιωνικών και νεοελληνικών λογοτεχνικών κειμένων, στις κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά των εκδόσεων, στις κύριες τάσεις που διαμορφώθηκαν ιδίως από τη μεταπολεμική περίοδο ώς σήμερα, και στην καίρια διαφορά που χωρίζει έναν εκδότη από τον απλό «κριτικό» ή τον «ερμηνευτή» των κειμένων.

Στην τρίτη διάλεξη ο Β. Κάλφας απαντά σε ερωτήματα όπως: Γιατί μας ενδιαφέρει σήμερα η αρχαία φιλοσοφία; Έχει να κερδίσει κάτι ένας σύγχρονος αναγνώστης από τη μελέτη ή την ανάγνωση των φιλοσοφικών κειμένων της αρχαιότητας; Πόσο κοντά και πόσο μακριά μας είναι οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι; Έχει νόημα να μιλάμε για αλήθεια και λάθος όταν διαβάζουμε ένα αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο; Τι κρατάμε και τι αφήνουμε πίσω μας; Πώς τίθενται τα ζητήματα αυτά για τον νεοέλληνα αναγνώστη; Μπορούμε να διακρίνουμε κάποια σημαντική διαφοροποίηση;

 

Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41

[Επιτροπή Έκδοσης Πρακτικών]

Πρόλογος

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 1-10]


Κυρίως συνέδριο


S. Argyropoulos

Clitic doubling and differential object marking in L1 Romanian

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 11-22.]


Δ. Αρφάνη, Κ. Τσαπκίνη & Σ. Βαρλοκώστα

Η κατανόηση των αναφορικών προτάσεων στη Νόσο Αλτσχάιμερ: ο ρόλος των φ-χαρακτηριστικών του αριθμού και του γένους

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 23-33.]


Μ. Βόγκα & Δ. Στεφάνου

Μορφολογική επεξεργασία: από τη γλωσσολογική περιγραφή στον πειραματικό σχεδιασμό

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 35-44.]


D. Dimitrova

Aspect coercion in Greek aorist and perfect verb forms

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 45-53.]


Ά. Ιορδανίδου & Α. Μιχάλης

Η “επιβλέπων καθηγήτρια”: πρόταση ερευνητικής και διδακτικής προσέγγισης των γλωσσικών αποκλίσεων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 55-64.]


K. Kabakčiev & D. Dimitrova

Aspect coercion of Greek and Bulgarian imperfect verb forms

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 65-73.]


M. Karali

Metonymy and calques

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 75-85.]


Fotini Karkaletsou & Anastasia Paspali

Gender agreement in mixed Greek-German nominal phrases: A study with heritage speakers

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 87-97.]


Π. Δ. Κατσαρός

Η επίταση στην ιταλική και στη νέα ελληνική: η περίπτωση των -issimo και -τατος

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 99-108.]


A. Kikiopoulou & N. Topintzi

End-weight manifestations in Greek binomials

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 109-117.]


Σ. Κουφού

Η γλωσσικά κατασκευασμένη κοινωνική ταυτότητα του Έλληνα δασκάλου σε μια περίσταση σύγκρουσης υποομάδων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 119-127.]


Ευ. Π. Μαλμέν

Κειμενικά είδη αφηγηματικού και περιγραφικού λόγου: μια πρόταση ανάλυσης της θεματικής δομής τους

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 129-139.]


Β. Μάρκου & Κρ. Πάντσιου

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις: η χρήση των εικονοποιημένων λεξικών σχημάτων στη διδασκαλία της γραμματικής της δεύτερης/ξένης γλώσσας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 141-151.]


M. Milenova & K. Nicolaidis

Spectral characteristics of Bulgarian and Greek sibilants

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 153-162.]


Ε. Μότσιου & Φρ. Βαλετόπουλος

Ερμηνεία των συναισθημάτων των άλλων: δεδομένα από ελληνόφωνα παιδιά προσχολικής ηλικίας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 163-173.]


Ν. Ντάγκας & Ά. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη

Επιδράσεις σημασιολογικής διαφάνειας στη μορφολογική προτεραιοποίηση: δεδομένα από την παραγωγή της κοινής νεοελληνικής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 175-184.]


A. Paspali, F. Karkaletsou & A. Alexiadou

When morphology is not enough: Structural representations in the acquisition and processing of voice in monolingual and bilingual children

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 185-198.]


A. Roussou

Complementizers, pronouns, and labeling

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 199-209.]


Μ. Τζακώστα

Ορθογραφικά απολιθώματα και απόψεις περί ορθής γραφής: η περίπτωση των σπουδαστών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 211-226.]


V. Tsakali, D. Oikonomou & E. Anagnostopoulou

The acquisition of dative clitics in Modern Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 227-238.]


Chr. Vlachos

Refining the wh-scope marking approach to wh-slifting with experimental evidence

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 239-250.]


Προσυνεδριακή ημερίδα


Έ. Π. Στεφανίδου

Ανάλυση αφηγηματικού λόγου: ταυτοτικές κατασκευές εγκλείστων ατόμων σε διαδικασία απεξάρτησης. Νομιμοποίηση ή αντίσταση;

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 253-265.]


K. Tsiousia

The acquisition of prototypical and non-prototypical inflectional classes in Greek as a foreign language

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 41 (2021) σελ. 267-281.]


Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42

[Επιτροπή Έκδοσης Πρακτικών]

Πρόλογος

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 1-12]


Κυρίως συνέδριο


Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη

Αρχές μορφολογικής ανάλυσης με εφαρμογή στην επιθηματοποίηση

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 13-19.]


Georgia Andreou & Efstathia Chartomatsidou

Pronominal clitics in the language of Greek-speaking individuals with Down syndrome

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 21-29.]


Βασιλική Αποστολούδα

Τονικές συστηματικότητες και παραγωγική μορφολογία: δεδομένα από φυσικούς ομιλητές και από ομιλητές της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 31-40.]


Μαγδαληνή Βόγκα, Δέσποινα Στεφάνου & Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη

Επεξεργασία κατασκευασμένων λέξεων σε πολύγλωσσο πληθυσμό: ο ρόλος των σημασιολογικών χαρακτηριστικών

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 41-49.]


Stavros Bompolas & Dimitra Melissaropoulou

A first dialectometric approach to contact-induced vs language-internal variation in inner Asia Minor Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 51-62.]


Guilhem Brunet

Greek words for ‘Greek’: The attributive uses of Ἕλλην, Ἑλλάς, and their derivatives from Ancient to Modern Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 63-74.]


Μιχάλης Γεωργιαφέντης & Αγγελική Τσόκογλου

Εστίαση και αντίθεση στην ελληνική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 75-85.]


Χρήστος Γεωργοκωστόπουλος & Γαλήνη Σαπουντζάκη

Προσεγγίζοντας την εκμάθηση μιας οπτικοκινητικής και τρισδιάστατης γλωσσικής τροπικότητας ως δεύτερη γλώσσα: φαινόμενα γλωσσικής παρεμβολής σε παραγωγές ακουόντων ενηλίκων σπουδαστών/τριών ελληνικής νοηματικής γλώσσας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 87-96.]


Γιαννούλα Γιαννουλοπούλου

Σύνθεση της νέας ελληνικής: μια διαδικασία σχηματισμού λέξεων με κοινωνιογλωσσικά χαρακτηριστικά

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 97-104.]


Αθανασία Γκούμα

“Σε υπερευχαριστώ, με σώζεις!”: Η γλωσσική πράξη της ευχαριστίας από φυσικούς/ές ομιλητές/τριες της ελληνικής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 105-114.]


Lia Efstathiadi & Marina Mattheoudakis

The impact of different types of bilingual education on students’ cognition

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 115-126.]


Αγγελική Ευθυμίου

Η έκφραση του υποκορισμού στη νέα ελληνική: ανταγωνισμός, ποικιλία και περιορισμοί

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 127-136.]


Βασιλική Ζαχαροπούλου, Κλήμης Άντζακας & Δημήτρης Παπαζαχαρίου

Η μορφοσυντακτική χρήση του χώρου για την έκφραση του πληθυντικού στην ελληνική νοηματική γλώσσα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 137-149.]


Georgia Fotiadou, Francine Gerhard-Krait, Marie Lammert & Héle ne Vassiliadou

Pseudo(-) in Greek: A morpheme in categorization, approximation and depreciation

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 151-161.]


Angelika Golegos & Theodoros Marinis

Pronoun resolution in Greek: Stress is not a cue for disambiguation

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 163-172.]


Μαριέττα-Χρυσοβαλάντου Θεοδωρίδου & Δημήτρης Παπαζαχαρίου

Χρήση διαδικτυακών τεχνικών πληθοπορισμού (crowdsourcing) για τη συλλογή διαλεκτικού υλικού: η περίπτωση της κεφαλονίτικης διαλέκτου

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 173-181.]


Katerina Iliopoulou

Segmental insertion and deletion in Base/Reduplicant in Greek rap imperfect rhyme

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 183-192.]


Ευάγγελος Ιντζίδης

Τα Προγράμματα Σπουδών Γλωσσικής Αγωγής 2011 και 2021: διαλογική (discursive) δομή, κοινωνικοί δρώντες, ιεραρχίες

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 193-200.]


Νικολέτα Ιωαννίδου & Άγγελος Λέγγερης

Ακουστική ανάλυση άηχων κλειστών διχειλικών και οδοντικών συμφώνων στην κοινή νέα ελληνική και την κυπριακή

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 201-206.]


Αγγελική Ι. Καραγγέλου

‘Χτες για λίγο – χτες για πολύ’: Αντιλήψεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη ρηματική όψη

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 207-217.]


Dimitrios Kotopoulis

Greek genitives: Α dependent case approach

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 219-230.]


Valéria Krepsz, Anna Huszár & Viktória Horváth

Acoustic realization of prosodic cues in boundary and non-boundary functions in Hungarian

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 231-239.]


Δώρης Κυριαζής & Τασούλα Μαρκομιχελάκη

“Στην κόψη του ξυραφιού παλαντζάρουν οι λέξεις”: όρια του ιδιωματικού λόγου στο Ουρανός απ’ άλλους τόπους του Σωτήρη Δημητρίου

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 241-248.]


Αντώνης Κωνσταντινίδης, Σταυρούλα Αντωνοπούλου, Αναστασία Ροθώνη & Δημήτρης Κουτσογιάννης

Ελληνόγλωσση εκπαίδευση παιδιών νεομεταναστών/στριών στη Γερμανία: στρατηγικές των γονέων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 249-258.]


Georgios Magionos

Discourse-oriented agreement in Greek imperatives

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 259-269.]


Μαρία Μαρτζούκου, Δημήτριος Παπαδόπουλος & Μαίρη Κοσμίδου

Σχιζοφρένεια vs σύνδρομο Άσπεργκερ: μπορεί η συναισθηματική προσωδία να διαφοροποιήσει τις δύο διαταραχές;

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 271-278.]


Dimitris Michelioudakis, Arhonto Terzi & Theocharis Vadivoulis

A subject clitic sensitive to properties of the predicate in the Greek of Arta

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 279-289.]


Αθανάσιος Μιχάλης

Η χρήση μεταγλώσσας στη διδασκαλία της πρότυπης γλώσσας: χρησιμότητα και προβλήματα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 291-299.]


Αργυρώ Μουστάκη & Ράνια Βοσκάκη

Mεταφορική σημασία: διαφοροποίηση μεταξύ γαλλικής και ελληνικής, μια διδακτική προσέγγιση

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 301-312.]


Ευγενία Δ. Παγκουρέλια & Μαρία Παπαδοπούλου

Οδηγίες κοινωνικής αποστασιοποίησης στο ελληνικό και αγγλικό συγκείμενο

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 313-321.]


Παναγιώτης Παναγόπουλος

Η επίδραση του περιβάλλοντος εκμάθησης στη γραπτή παραγωγή της ελληνικής ως δεύτερης και ως ξένης γλώσσας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 323-331.]


Νικόλαος Παπαδόπουλος & Αναστασία Τοπαλίδου Λασκαρίδου

Η διαφήμιση στο LinkedIn και η γλωσσική εκπαίδευση

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 333-343.]


Χρήστος Παπαναγιώτου

Ρεμπέτικο τραγούδι: ένα σταυροδρόμι γλωσσικών ποικιλιών

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 345-353.]


Eirini Ploumidi

Consonant insertions in child Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 355-363.]


Marcel Schlechtweg

The acquisition of the German schwa in children with cochlear implants

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 365-373.]


Giuli Shabashvili & Krasimir Kabakčiev

Verbal aspect vis-à-vis compositional: A typological case study of Georgian, against Russian and English data

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 375-384.]


Maria Soukalopoulou

Morphological processing of the Greek perfective aspect: A Dual-Mechanism Model investigation

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 385-394.]


Βασίλειος Σπυρόπουλος & Δέσποινα Παπαδοπούλου

Συμφωνία γένους σε παρατακτικές δομές υποκειμένου στην ελληνική: πειραματική διερεύνηση και θεωρητικές προεκτάσεις

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 395-407.]


Danai Tsinivits, Eleni Peristeri & Spyridoula Varlokosta

Macrostructure and microstructure in the narratives of autistic and gifted children

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 409-417.]


Αγγελική Χριστοπούλου

Η λεξικογραμματική της ειδικής γλώσσας της δημόσιας διοίκησης

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 419-429.]


Προσυνεδριακή ημερίδα


Iván Andrés-Alba

Περί των λέξεων χελύνη, χελύνιον: ‘χελωνίσια’ μούτρα ή ‘μουτρώδεις’ χελώνες;

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 433-441.]


Χριστιάννα Αντωνοπούλου

Προς μια κατηγοριοποίηση των συνθέτων της κλασικής ελληνικής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 443-452.]


Ευθυμία Αποκατανίδου

“Το μόνο που υπήρχε ήταν ο εγκέφαλός μου και το σκοτεινό σύννεφο βροχής”: μεταφορές και μετωνυμίες της κατάθλιψης στην ελληνική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 453-461.]


Έλενα Δρακωνάκη

Ανάλυση λαθών στον τυποποιημένο λόγο στη δεύτερη/ξένη γλώσσα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 463-476.]


Χριστίνα Ελευθεριάδη

Ακόμα, still, yet, even: αντιπαραβολική ανάλυση πολύσημων δεικτών συνέχειας στη νέα ελληνική και την αγγλική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 477-485.]


Λία Μήλιου

Οι μη αρκτικοί σύνδεσμοι αφού και γιατί στο σερραϊκό βόρειο ιδίωμα: μια προκαταρκτική μελέτη

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 487-495.]


Βινίτσιο Ντούβλης

Γραμματικό γένος, κοινωνικό φύλο και παπάκια: η συμπεριληπτική ως προς το φύλο χρήση του @ στον γραπτό λόγο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 497-505.]


Άγγελος Σώμογλου

Αξιολογήσεις της μηχανής στη γλώσσα των μηχανόβιων: μια έρευνα της μη κυριολεκτικής γλώσσας σε σώμα κειμένων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 507-516.]


Konstantina Tsiousia

The role of gender in the comprehension of headed relative clauses in Greek L1: A test for Relativized Minimality

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 42 (2023) σελ. 517-526.]


Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40

[Επιτροπή Έκδοσης Πρακτικών]

Πρόλογος

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 1-12]


Κεντρική Ομιλία


Raymond W. Gibbs, Jr.

Metaphor in our bodily experiences

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 13-25.]

Κυρίως συνέδριο


Ά. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη

Οικογένεια (υπο)λεξικών μονάδων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 29-39.]


Β. Αποστολούδα

Χαρακτηριστικά της γραμματικής του τονισμού κατά τη γλωσσική κατάκτηση

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 41-50.]


Κ. Βαδάση & Κ. Θ. Φραντζή

Η συντομογράφηση στο Σώμα Κειμένων Ελληνικών Τραπεζικών Συμβάσεων (BanCo)

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 51-59.]


Μ. Γεωργιαφέντης & Α. Τσόκογλου

Η πληροφοριακή δομή και η διδασκαλία της στη μητρική και την ξένη γλώσσα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 61-71.]


Γ. Γιαννουλοπούλου

Υπάρχει “γλωσσική στροφή” στη γλωσσολογία; Γλωσσικές σπουδές και μεταμοντέρνο

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 73-81.]


N. Christou, M. Kambanaros & K. K. Grohmann

Non-word and sentence repetition in Greek Cypriot bilectal children

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 83-92.]


R. Georgiou

Information structure and contrastive topics in Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 93-104.]


D. Gratsouni & N. Topintzi

On the syllabification of ON (obstruent-nasal) clusters in Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 105-113.]


Ελ. Ζάγκα

Αναπαραστάσεις της οικονομικής κρίσης στην πολιτική γελοιογραφία: γλωσσικοί και οπτικοί μηχανισμοί χιούμορ

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 115-126.]


Β. Ζαχαροπούλου, Κλ. Αντζακάς & Δ. Παπαζαχαρίου

Η διαλεκτική ποικιλία στην ελληνική νοηματική γλώσσα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 127-138.]


Ά. Ιορδανίδου & Αθ. Μιχάλης

Διδασκαλία της γραμματικής της νέας ελληνικής με αξιοποίηση του παγκόσμιου ιστού: κριτική επισκόπηση και εφαρμογές

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 139-149.]


M. Kaltsa & D. Papadopoulou

The processing of lexical ambiguity in the monolingual lexicon

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 151-159.]


Μ. Καμηλάκη

Γλώσσα, εικόνα και ιδεολογία σε προεκλογικές αφίσες της μεταπολιτευτικής περιόδου

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 161-175.]


Β. Κάντζου

Η ανάπτυξη της συντακτικής πολυπλοκότητας σε γραπτά πληροφοριακά κείμενα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 177-186.]


Αθ. Καρασίμος

Αλλομορφία στα ονοματικά σύνθετα: από την αυθαιρετότητα στην κανονικότητα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 187-196.]


Π. Δ. Κατσαρός

Αντιπαραθετική ανάλυση του υποκοριστικού επιθήματος -ούτσικος της νέας ελληνικής και του -uccio/-uzzo της ιταλικής υπό το πρίσμα της μορφοπραγματολογικής θεωρίας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 197-207.]


Στ. Κουτσουλέλου

Λειτουργίες της ευγένειας/αγένειας στο θεατρικό κείμενο

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 209-216.]


M. Lampropoulou & D. Dmitrović

Common loan verbs in Modern Greek and Serbian: The development of figurative meanings

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 217-230.]


A. Lazarova

Η ελληνική μέσα από τα μάτια των μη ομιλητών της: η αντίληψη των σύγχρονων Βουλγάρων (μελέτη σε εξέλιξη)

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 231-241.]


Chr. Lees

Γλωσσική ποικιλότητα στο μάθημα των αγγλικών ως ξένης γλώσσας του ελληνικού Γυμνασίου: Η περίπτωση των διαγλωσσικών πρακτικών μαθητών/τριών στο Facebook

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 243-252.]


Ευ. Μαγγίρα

Ενδογλωσσική μετάφραση: η περίπτωση του αδίδακτου κειμένου

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 253-263.]


G. Magionos

Lack of Verbal Agreement and the Speech Act Layer

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 265-275.]


Μ. Μαργαρίτη-Ρόγκα & Μ. Τσολάκη

Σκιαγράφηση του προφίλ του ιδιώματος του Καταφυγίου Πιερίων Κοζάνης και η θέση του στο πλαίσιο των νεοελληνικών διαλέκτων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 277-291.]


P. Margaza & A. Gavarró

The expression and position of subjects in L2 Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 293-302.]


G. Markopoulos & Ei. Apostolopoulou

When grammar gets noisy: A comparative study of register-driven variation

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 303-312.]


D. Michelioudakis

Distance-distributivity in Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 313-323.]


Ε. Μότσιου & Αχ. Κωστούλας

Απόψεις, στάσεις & πρακτικές γονέων δί/πολύγλωσσων παιδιών

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 325-334.]


Θ. Νάκας

Όψεις του σχηματικού λόγου: ‘συντακτική και συνεκτική επαναστροφή’

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 335-358.]


Π. Παναγόπουλος

Η εκμάθηση του ρηματικού συστήματος από αρχάριους μαθητές της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας υπό το πρίσμα της ακρίβειας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 359-370.]


Ε. Papadamou

A typologically interesting dialectal morpheme: imperative in the mediopassive voice

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 371-380.]


E. Peristeri & I.-M. Tsimpli

Bilingualism effects in the reading and listening comprehension performance of children with neurodevelopmental disorders: Εvidence from Autism Spectrum Disorders and Developmental Language Disorder

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 381-389.]


Α. Ράλλη, Γ. Χαιρετάκης & Χ. Τσιμπούρης

Καταγραφή, ανάλυση και ψηφιοποίηση των διαλεκτικών συνθέτων της νέας ελληνικής με τη χρήση της ψηφιακής βάσης δεδομένων ΔΙΑΣΥΝ

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 391-403.]


Α. Ρεβυθιάδου

Η τιμή μοραϊκότητας της συμφωνικής μόρας στην αρχαία ελληνική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 405-416.]


A. Roussou & Chr. Vlachos

Sluicing: Less form, more meaning

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 417-423.]


Θ. Π. Σαλτίδου

Μεταπραγματολογικά στερεότυπα και κυρίαρχες κατασκευές της ηλικίας σε συνεντεύξεις τηλεθεατών

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 425-434.]


Γ. Σέργης

Ερευνώντας τις γνώσεις ορθογραφίας των μελλοντικών δασκάλων: ζητήματα για τη διδασκαλία της ορθογραφίας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 435-447.]


Κ. Σιπητάνος

Η Θεωρία της Αξιολόγησης στην αναγνώριση των φωνών και των λόγων σε πολυφωνικές πρακτικές κριτικού γραμματισμού

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 449-458.]


N. Sotirova

Παραγωγική εξέλιξη των ελληνικών δάνειων ρημάτων στη βουλγαρική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 459-466.]


Β. Σπυρόπουλος

Φαινόμενα επαυξημένης συναναφοράς στις να-συμπληρωματικές προτάσεις της ελληνικής: όταν ο μερικός και ο διασπασμένος έλεγχος δεν είναι έλεγχος

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 467-476.]


M. Theodoropoulou, G. Paterakis & A. Loukas

Emotional aspects of collectivity: Τhe 1st person plural in the discourse of Greek football fans (Part I)

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 477-490.]


Μ. Τζακώστα

Ορθογραφικά απολιθώματα και απόψεις περί ορθής γραφής: η περίπτωση ελληνόφωνων μαθητών Δημοτικού σχολείου και ενηλίκων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 491-503.]


K. Tsapakidou

Retelling motion and emotion: Metaphor in empathetic discourse

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 503-512.]


Σ. Τσολακίδης, Δ. Μελισσαροπούλου & Α. Ράλλη

Η μορφή και η λειτουργία του παρακειμένου Α στις ΝΕ διαλέκτους

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 513-523.]


Α. Φλιάτουρας

Προς την ανάγκη για ποσοτικοποίηση της ετυμολογικής έρευνας: η ετυμολογική στατιστική κατανομή του λεξιλογίου της κοινής νέας ελληνικής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 525-535.]


Γ. Φραγκάκη

Τα σώματα κειμένων στην ελληνική γλωσσολογική έρευνα

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 537-550.]


E. Vlachou

High degree modification in French and Greek

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 551-561.]


Th. Xioufis

Conceptual and linguistic metaphors of romantic love in Twitter

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 563-572.]


Προσυνεδριακή ημερίδα


Ρ. Γεωργιάδου

Παράγωγα επίθετα με το στερητικό πρόθημα ἀ-/ἀν- στις επιστολές του αποστόλου Παύλου: ένας νεολογισμός της Καινής Διαθήκης

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 575-587.]


Μ. Γιακουμής

Το επίθημα -άνιο στο λεξιλόγιο της βιοχημείας της νέας ελληνικής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 589-596.]


Α. Γκουτζιούλη

Η σύνθετη πραγματικότητα της αξιοποίησης των ψηφιακών μέσων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας: μελέτη περίπτωσης εκπαιδευτικού

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 597-608.]


Γ. Δούκα

Σημασιακή προτεραιοποίηση: ευρήματα από ελληνόφωνους ομιλητές της γαλλικής ως δεύτερης γλώσσας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 609-618.]


Έ. Δρακωνάκη

Γλωσσοδιδακτική προσέγγιση: Μάθηση Μέσω Δεδομένων

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 619-632.]


D. Felekidou

Figurative framing in the aftermath of a financial crisis: The case of metaphor in the speech of Greece’s PM in Ithaca, August 2018

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 633-642.]


Σ. Ιωάννου

Η προφορική διορθωτική ανατροφοδότηση κατά τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας: Οι απόψεις των διδασκόντων και η αντιστοιχία τους με τις διδακτικές πρακτικές

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 643-653.]


Α. Λίτσος

Το επίθημα -ίδι(ο) στη νέα ελληνική

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 655-664.]


Π. Μπεκάκου, Α. Φλιάτουρας, Κ. Λύκος, Ι. Πλακετάς, Μ. Χριστοπούλου, Μ. Σταμπουλή, Ι. Μυταυτσής, Σ. Γιαπαντζαλή & Κ. Σαραντίδου

Η πανελλαδική στατιστική κατανομή των μετονομασιών των σύγχρονων οικωνυμίων ως μέσο για τη μελέτη της γλωσσικής αλλαγής

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 665-673.]


Ευ. Α. Παπανικόλα & Σπ. Αρμοστής

Η θέση των κλιτικών στη σύγχρονη κοινή κυπριακή: δομικές και κοινωνιογλωσσολογικές παράμετροι

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 675-689.]


M. Pejčić

Απόδοση και πηγή: πώς κωδικοποιείται ο υποκειμενικός λόγος στα ελληνικά σώματα κειμένων;

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 691-702.]


Μ. Σουκαλοπούλου

Διερευνώντας το συνοπτικό στο παρελθόν: η περίπτωση των ρημάτων σε -αρ(-ω)

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 703-710.]


V. Spanou

Anaphora resolution and executive functions in child bilingualism

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 711-721.]


Κ. Τσιούσια

Οι μετονομασίες των τοπωνυμίων: επιτόπια έρευνα σε οικωνύμια της Κεντρικής Μακεδονίας

[Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 40 (2020) σελ. 723-731.]